11 augustus 2016

Mag KLM nu wel of niet staken?!

Door GMW advocaten

Het grondpersoneel van KLM mag tot 4 september niet staken, maar de piloten van Easyjet onder bepaalde voorwaarden wél.

Volgens twee uitspraken van de Rechtbank Haarlem deze zomer. Sinds twee belangrijke arresten van de Hoge Raad uit 2014 en 2015 is de veel gehoorde conclusie dat stakingen, in allerlei vormen, eerder zijn toegestaan en (nog) minder snel door een rechter kunnen worden verboden. De KLM-uitspraak van 11 augustus 2016 bewijst het tegendeel. De rechter moet immers nog steeds toetsen of het stakingsrecht kan worden beperkt als dit maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk is en de schade voor de werkgever groot is.

Staking KLM om leden te krijgen

Staken is, als onderdeel van collectieve acties, in feite het sluitstuk van onderhandelen over een cao. Het doel van het stakingsrecht hangt daar dan ook mee samen: het waarborgen van de doeltreffende uitoefening van dat collectief onderhandelrecht. De werkgever die een staking wil verbieden, zal dus eerst stellen dat de staking helemaal niet met die onderhandelingen samen hangt. Zo stelde KLM dat het de FNV met de actie eigenlijk te doen is om zieltjes te winnen. Door de uitspraken van de Hoge Raad is echter aan deze eerste stap voor het toestaan van stakingen al heel snel voldaan. Elke actie die een werkgever zou kunnen prikkelen om in de onderhandelingen te bewegen richting de vakbond, wordt toegestaan en dat was hier het geval. Een volgende stelling van de werkgever kan zijn dat hij wordt overvallen door de staking en dat er eigenlijk wat hem betreft nog gewoon door onderhandeld kan worden. Maar ook over dit zelfstandige verweer stappen rechters, zo ook in de KLM-zaak, vrij snel heen. De stelling van de werkgever dat een staking alleen zou mogen als zogeheten “ultimum remedium”, gaat sinds de HR-arresten niet meer op.

Stakingsverbod door grote schade

Maar waarmee de werkgever meer kans maakt, is de stelling dat het – zoals dat heet – “maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk” is om het stakingsrecht te beperken. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de pilotenstaking bij Easyjet. Daar beperkte de rechter de staking tot weekdagen; stakingen in de weekenden in de vakantietijd zijn verboden. En in de KLM-zaak gaat de rechter nog verder. De rechter verbiedt collectieve werkonderbrekingen van het grondpersoneel in de hele maand augustus. De rechter voorziet met de KLM namelijk grote schade doordat vele vluchten van KLM en andere luchtvaartmaatschappijen niet kunnen worden afgehandeld, omdat het hele werkproces door de kleine groep stakers (tijdelijk) wordt stilgelegd. Daardoor blijven veel passagiers en bagage achter op Schiphol in een tijd dat Schiphol ook al wordt getroffen door strenge veiligheidsmaatregelen vanwege terreurdreiging.

Vakantiedrukte en terreurdreiging

Dus de combinatie van te verwachte grote schade, de vakantiedrukte en terreurdreiging vormen voor de rechter de omstandigheden waardoor hij meent dat beperkingen op het stakingsrecht nodig zijn. De rechter vraagt zich zelfs hardop af of stakingen op luchthavens “überhaupt toelaatbaar” zijn vanwege de terreurdreiging. Al doordenkend, is daarmee de vraag of ook stakingen bij andere publiekgerichte ondernemingen en objecten, zoals spoorwegen, openbaar vervoer, nu toch eerder kunnen worden verboden. Én de KLM-uitspraak maakt ook duidelijk dat schade voor de bestaakte werkgever zelf, in combinatie met andere omstandigheden, wel reden kan zijn tot beperking of zelfs verbod van stakingen. De vakbond FNV heeft direct hoger beroep aangekondigd. Het gerechtshof zal dus binnenkort oordelen of de Haarlemse rechter het stakingsrecht terecht heeft beperkt.

GMW-advocaten

GMW advocaten

Advocaat

Onze advocaten hebben ieder hun eigen specialistische expertise en ervaring. Wat zij met elkaar delen, is hun gedrevenheid en service gerichte aanpak. Met als doel: de beste oplossing voor onze cliënten bereiken.

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

19 mei 2025

Wanneer ambassades in Nederland een arbeidsovereenkomst aangaan

Wanneer een ambassade een arbeidsovereenkomst aangaat met een werknemer, kan de ambassade verwachten dat het recht van het thuisland van toepassing is. Dit is echter vaak niet het geval.

Lees meer

Lees meer over

15 mei 2025

Ontslag wegens reorganisatie in Nederland

Bent u werkzaam in Nederland en krijgt u te maken met ontslag als gevolg van een reorganisatie? Dit artikel biedt enkele praktische richtlijnen voor deze situatie.

Lees meer

Lees meer over

13 mei 2025

Bezwaarrecht: het amendement Agnes Joseph

Het nieuwe Nederlandse pensioenstelsel is een grote verandering. Een belangrijk onderdeel is het invaren: het overzetten van oude pensioenrechten naar een nieuw systeem gebaseerd op premies en beleggingsresultaten.

Lees meer

Lees meer over

1 mei 2025

De beloning van uitzendkrachten onder de ABU-cao

Volgens een belangrijke uitspraak van de Hoge Raad hebben uitzendkrachten recht op dezelfde beloning als medewerkers die direct in dienst zijn bij de feitelijke werkgever. Dit geldt op basis van Europees recht voor alle essentiële arbeidsvoorwaarden.

Lees meer

Lees meer over

22 april 2025

Zorgplicht bij pensioencompensatie

De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is in volle gang. De sociale partners betrokken bij de pensioenfondsen hebben de transitieplannen grotendeels klaar. Daarin ook altijd een paragraaf over compensatie voor huidige deelnemers, werknemers, die onevenredig nadeel ondervinden van de wijziging van het pensioenstelsel.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen