21 november 2024

Zekerheidsrechten in faillissement: het recht van reclame

Door Lucie Burggraaff

Het komt vaak voor dat een leverancier zaken levert aan een afnemer, zonder dat de leverancier daarbij verlangt dat er ook direct wordt betaald.

De leverancier loopt dan het risico dat de afnemer niet tot betaling overgaat of dat de afnemer zelfs in staat van faillissement wordt verklaard.

Concurrente schuldeiser in faillissement

Als u als leverancier in dat geval geen aanspraak kunt maken op een zekerheidsrecht of een voorrangsrecht, dan kunt u uw vordering slechts indienen als concurrente vordering in het faillissement. Het is dan maar de vraag of u uiteindelijk nog een gedeelte van uw vordering betaald zult krijgen. Er kan immers pas een betaling aan concurrente schuldeisers plaatsvinden als alle boedelvorderingen (waaronder bijvoorbeeld de faillissementskosten en het salaris van de curator) en alle preferente vorderingen (waaronder bijvoorbeeld de vorderingen van de Belastingdienst) kunnen worden betaald. Helaas is er in veel faillissementen niet voldoende boedelsaldo om een uitkering aan de concurrente schuldeisers te kunnen doen.

Een manier om de financiële risico’s voor u (of voor uw bedrijf) te beperken, is het overeenkomen van een eigendomsvoorbehoud. Mocht u geen eigendomsvoorbehoud zijn overeengekomen, dan is er nog een ander (wettelijk) recht waarop u mogelijk wel een beroep kunt doen. Dat is het recht van reclame.

Regels omtrent het recht van reclame

Het recht van reclame hoeft niet te worden overeengekomen en houdt (kort gezegd) in dat de geleverde zaak kan worden teruggevorderd als de prijs daarvoor niet is betaald. Daarbij geldt onder andere dat:

  • Geen beroep kan worden gedaan op het recht van reclame als het afgeleverde zich niet meer in dezelfde staat bevindt als waarin het werd geleverd;
  • Geen beroep kan worden gedaan op het recht van reclame als de koper de geleverde zaak al heeft doorverkocht en de zaak niet in handen van de (oorspronkelijke) koper is gebleven;
  •  Als slechts de prijs voor een bepaald deel niet is betaald, alleen dat deel kan worden teruggevorderd;
  •  De terugvordering geen gevolg heeft als de koopprijs alsnog binnen een redelijke termijn door de curator wordt betaald of dat voor deze betaling zekerheid wordt gesteld.

Inroepen recht van reclame

Voor het inroepen van het recht van reclame gelden relatief korte termijnen. Het recht van reclame vervalt wanneer zowel zes weken zijn verstreken nadat de vordering tot betaling van de koopprijs opeisbaar is geworden als zestig dagen nadat de zaak aan kopers zijde is opgeslagen.

Mocht u een beroep willen doen op het recht van reclame, dan is het dus belangrijk dat u dit recht zo spoedig mogelijk inroept.

Meer informatie

Wilt u weten waar u verder nog rekening mee moet houden bij het recht van reclame? Of wilt u hulp bij het inroepen daarvan? Neem dan contact met ons op.

Lucie Burggraaff

Lucie Burggraaff

Advocaat

Verlichting in moeilijke tijden

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

3 april 2025

Informatieverplichting bij een WHOA-akkoord

Op 31 januari 2025 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant een uitspraak gedaan over de informatieverplichting van de schuldenaar in een WHOA-traject.

Lees meer

Lees meer over

1 april 2025

Opzegging financiering door de bank: weer gaat het om redelijkheid en billijkheid

Recent heeft de Rechtbank Limburg een vonnis gewezen over beëindiging met onmiddellijke ingang van een kredietovereenkomst.

Lees meer

Lees meer over

25 maart 2025

Regresvorderingen in de WHOA

De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) biedt ondernemingen in financiële moeilijkheden de mogelijkheid om buiten faillissement tot een akkoord met schuldeisers te komen.

Lees meer

Lees meer over

20 maart 2025

WHOA updates

Met de Wet Homologatie Onderhands Akkoord kunnen ondernemingen die in de kern levensvatbaar zijn hun (te) hoge schuldenlast saneren in een akkoord met hun schuldeisers dat door de rechtbank wordt goedgekeurd, en zo een faillissement voorkomen. U leest hier de laatste WHOA updates.

Lees meer

Lees meer over

13 maart 2025

De moeilijkste periode voor bestuurders

Het is een situatie waar geen enkele bestuurder vanzelfsprekend graag aan denkt: het besef dat zijn onderneming het misschien niet gaat redden. Hoewel dit een emotionele zware tijd kan zijn, moet u als bestuurder ook rekening houden met nieuwe verplichtingen.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen