11 februari 2020

Bootje varen

Door Raymond de Mooij

De 85-jarige Itske Hiemstra keek mij met haar lichtblauwe ogen vriendelijk aan. Als ik niet beter had geweten, zou ik haar niet meer dan zestig jaar hebben gegeven. Een energieke vrouw, tanig en met een door de zon gebruind gezicht.

“Kijk, ik heb dat jacht gekocht om er deze zomer mee te kunnen varen. Dat was cruciaal voor mij.” Ik las de stukken die mijn cliënte mij toeschoof, waaronder een koopcontract. Op 28 november 2019 had Itske Hiemstra een Prestige Yacht 520 Flybridge aangeschaft voor een bedrag van 720.000 euro. Een motorjacht dat er op de aan het contract gehechte foto’s spectaculair uitzag. “U moet begrijpen,” vertelde mijn cliënte, “ik ben een vrouw van alle dag. Morgen kan de man met de zeis komen. Dus ik wil in juli met die boot de zee op kunnen.” Toen Itske Hiemstra in mei 2019 een bezoek had gebracht aan jachtmakelaar Onedin Line BV was haar aanvankelijk een Prestige 500 De Luxe motorboot te koop aangeboden, maar die kon pas in september 2020 geleverd worden. “Ik heb dat toen niet gedaan en ook de reden genoemd, namelijk dat ik dan pas in de zomer van 2021 gebruik van het schip zou kunnen maken. Tegen die tijd kon ik wel dood zijn.”

Mijn cliënte had dus uiteindelijk voor een eerder leverbaar schip gekozen. Maar juist over de levertijd waren er nu problemen ontstaan. Itske Hiemstra: ”Vorige week kreeg ik een brief van Onedin Line BV. Door achterstanden bij de scheepsbouwer kan mijn schip pas in de winter van 2020 in gebruik genomen worden. Dat is te laat, want dan mis ik de komende zomer. En daar was het mij allemaal om begonnen.” Mijn cliënte verzocht mij de koopovereenkomst met Onedin Line BV schriftelijk te ontbinden. De brief was de deur nog niet uit, of de advocaat van Onedin Line BV hing aan de lijn. “U heeft kennelijk de kleine lettertjes van het koopcontract niet gelezen,” zei hij smalend. “In artikel 43 sub d staat dat er geen garanties gegeven worden over de genoemde levertijd.”

Er ontspon zich een levendige discussie over punten, komma’s en interpretaties. De directeur van Onedin Line BV was gelukkig een praktische man. Tijdens een zoektocht op internet vond hij in Engeland een identiek schip voor een vergelijkbare prijs, en meteen leverbaar. Onmiddellijk belde hij Itske Hiemstra. En terwijl hun advocaten rood aangelopen argumenten uitwisselden, dronken de betrokkenen zelf een glas op de goede afloop.

Deze column is geschreven voor Den Haag Centraal, waarin Raymond de Mooij maandelijks schrijft over wat hij meemaakt in zijn praktijk.

Raymond de Mooij

Raymond de Mooij

Advocaat/partner

Raymond de Mooij is één van de grondleggers van GMW advocaten.

Gerelateerde blogs

28 maart 2024

Mandeligheid van een gemeenschappelijke muur

Mandeligheid van een gemeenschappelijke muur is niet zelden een punt van discussie tussen buren: is de schutting tussen twee tuinen gemeenschappelijk eigendom? Zo ja, mag de ene buurman dan (mede) op kosten van de andere buurman onderhoud uitvoeren of de schutting zelfs geheel vervangen?

Lees meer

22 februari 2024

Wat is de waarde van gemeenschappelijke grond in de VvE?

Het is geen onbekend verschijnsel: een lid van de VvE blijkt zijn tuin of dakterras te hebben uitgebreid buiten de grenzen van zijn privé gedeelte, en vraagt achteraf aan de VvE om deze toestand te legaliseren.

Lees meer

8 februari 2024

De klachtplicht

Het komt regelmatig voor dat een zaak niet beantwoordt aan hetgeen is overeengekomen. Na de levering van een pand kan bijvoorbeeld sprake zijn van verborgen gebreken.

Lees meer