Een succesvolle overname of fusie vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. Wilt u uw onderneming uitbreiden, dan geeft GMW advocaten u graag inzicht in die juridische, fiscale en financiële aspecten die voor u relevant zijn.
U kunt als ondernemer op verschillende manieren uw bedrijf uitbreiden. Zelfstandige groei is de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Maar ook via een fusie of bedrijfsovername (geheel of gedeeltelijk) kunt u groei realiseren.
Voor een succesvolle fusie of overname is een zorgvuldige voorbereiding essentieel. Daarbij spelen juridische, fiscale en financiële aspecten een rol. Pas indien u alles in kaart heeft gebracht, kunt u de volgende stap nemen. Kiest u voor een activa/passiva transactie, een volledige overname, een gefaseerde overname, een fusie of toch een deelneming? Elke vorm heeft zijn voors en tegens.
Ook de wijze waarop de fusie/overname wordt gefinancierd, is relevant: is er sprake van een management buy out (MBO), van een asset based lending (ABL) of is het een investeringsmaatschappij (private equity) die participeert? Elke financieringswijze heeft zo zijn specifieke juridische consequenties. GMW advocaten adviseert in dergelijke trajecten zowel kopers als verkopers.
Het beslissen over en het tot stand brengen van een fusie of overname is een complex proces. Het is verstandig om u hierbij te laten adviseren. Wij hebben ruime ervaring in alle facetten van dit proces. Van intentieovereenkomst (LOI/MOU), onderhandelingen en contracten tot en met het sluiten van de deal en de nazorg. Bij een overname en de daarbij behorende due diligence, krijgen wij regelmatig met andere vakdisciplines te maken. Daarom werken wij binnen ons kantoor nauw samen met de verschillende secties zoals vastgoed- en arbeidsrecht. Uiteraard overleggen wij ook met de betrokken accountants, fiscalisten en notarissen.
Heeft u een juridische vraag of wilt u advies? Neem dan gerust contact met ons op.
GMW advocaten helpt u graag bij al uw ondernemingsrecht kwesties en zakelijke geschillen.
Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op.
"*" geeft vereiste velden aan
21 september 2023
Wat is een STAK?
Het fenomeen certificering van aandelen zal bij de gemiddelde ondernemer veel vraagtekens opleveren. In deze blog leest u in vogelvlucht de basisprincipes en enkele voor- en nadelen van de Stichting Administratiekantoor (de ‘STAK’).
Lees meer
Lees meer over22 augustus 2023
Uitkoop van minderheids-aandeelhouders
De voordelen, eisen en knelpunten van de geforceerde uitkoop van de laatste 5%.
Lees meer
Lees meer over12 januari 2023
Particuliere of zakelijke borgtocht?
Een geldverstrekker zal bij het verstrekken van leningen nagenoeg altijd zekerheden verlangen. Daarbij kunt u niet alleen denken aan zakelijke zekerheden zoals pandrechten en hypotheekrechten, maar ook aan persoonlijke zekerheden.
Lees meer
Lees meer over6 december 2022
Wordt de baby-BV volwassen?
Een baby-BV is een belastingcontructie waarbij ouders een besloten vennootschap oprichten. Hier krijgen hun (minderjarige) kinderen – bij oprichting – aandelen van uitgereikt.
Lees meer
Lees meer over2 juni 2022
Schadevergoeding bij waardevermindering van aandelen
Waardevermindering van mijn aandelen: heb ik recht op schadevergoeding?
Lees meer
Lees meer over1 april 2022
Liquidatieakkoorden
Wat zijn Liquidatieakkoorden? De Wet Homologatie Onderhands Akkoord – de WHOA – biedt bedrijven in financiële problemen een effectieve mogelijkheid om van een (te) hoge schuldenlast af te komen.
Lees meer
Lees meer over1 april 2022
WHOA updates
Op 1 januari 2021 is de WHOA-regeling ingegaan. Daarmee kunnen ondernemingen die in de kern levensvatbaar zijn hun (te) hoge schuldenlast saneren in een akkoord met hun schuldeisers dat door de rechtbank wordt goedgekeurd, en zo een faillissement voorkomen. U leest hier de laatste WHOA updates.
Lees meer
Lees meer over22 maart 2022
Is een bank verplicht om een bedrijf een betaalrekening aan te bieden?
Het hebben van een bankrekening is voor een onderneming in de meeste gevallen noodzakelijk.
Lees meer
Lees meer over