14 juli 2014

Uitzetting bij betalingsachterstand

Door GMW advocaten

Huurachterstand komt steeds meer voor, zo bleek afgelopen week. Met als uiterste gevolg de ontbinding van de huurovereenkomst. Wat zijn nu de regels?

De huurder dient de huurpenningen op tijd te betalen, dat wil zeggen voor of op de eerste dag van de maand, tenzij partijen in het huurcontract anders zijn overeengekomen. In tijden van crisis komt het vaak voor dat de huurder de huurpenningen niet tijdig of überhaupt niet voldoet. De huurder pleegt dan wanprestatie. Veel verhuurders (en huurders) vragen zich af wanneer een huurachterstand of het te laat betalen van de huurpenningen een grond oplevert om het huurcontract te ontbinden.

Ontbinding huurcontract

In de jurisprudentie wordt een huurachterstand van (ten minste) drie maanden vaak als ernstig genoeg beschouwd om het huurcontract te kunnen ontbinden. Hetzelfde geldt voor huurders die stelselmatig te laat betalen. Om ontbinding van het huurcontract te verkrijgen, zal de verhuurder naar de kantonrechter moeten gaan. De kantonrechter zal dan beoordelen of gelet op alle omstandigheden van het geval de tekortkoming ernstig genoeg is om een ontbinding te rechtvaardigen. De kantonrechter heeft overigens de bevoegdheid de huurder van woonruimte een zgn. “terme de grace” te geven om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. De huurder krijgt dan ten hoogste een maand om alsnog de achterstallige huurpenningen te betalen.

Advies aan verhuurders

Het advies aan verhuurders is om in gevallen van structurele betalingsachterstanden de wanbetalingen nauwkeurig bij te houden en de huurder telkens aan te schrijven. Vervolgens kan met het opgebouwde dossier de kantonrechter er van overtuigd worden dat ontbinding gerechtvaardigd is. Overigens zij opgemerkt dat ontbinding uiteraard niet zal plaatsvinden als de verhuurder aantoonbaar zelf in verzuim is, omdat hij bijvoorbeeld zijn onderhoudsverplichtingen niet is nagekomen.

GMW-advocaten

GMW advocaten

Advocaat

Onze advocaten hebben ieder hun eigen specialistische expertise en ervaring. Wat zij met elkaar delen, is hun gedrevenheid en service gerichte aanpak. Met als doel: de beste oplossing voor onze cliënten bereiken.

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

19 maart 2025

Have you ever seen the rain?

Non-conformiteit, verborgen gebreken en lekkages

Lees meer

Lees meer over

11 maart 2025

De wettelijke bedenktijd bij de aankoop van een woning

De aankoop van een woning is voor veel mensen (een van) de grootste financiële beslissing(en) die zij in hun leven zullen maken. Er komt veel bij kijken en niet iedereen heeft voldoende tijd en gelegenheid om zich te laten inlichten over de voorgenomen aankoop.

Lees meer

Lees meer over

6 maart 2025

Onderhoud van de huurwoning: huurder of verhuurder verantwoordelijk?

In principe is de verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud van de huurwoning. Er is echter een uitzondering op deze regel. Er kan namelijk een onderscheid worden gemaakt tussen groot en klein onderhoud.

Lees meer

Lees meer over

16 januari 2025

Verhoging van de huurprijs bij de verduurzaming van een woning

Steeds meer woningbezitters zijn zich bewust van de noodzaak om hun woningen te verduurzamen. Er zijn verschillende verduurzamingsmaatregelen die zij kunnen nemen.

Lees meer

Lees meer over

9 januari 2025

Ontbinding van huurovereenkomsten

De ontbinding van een overeenkomst is een belangrijk juridisch instrument om van een overeenkomst af te komen. In dit artikel zoomen wij in op de ontbinding van huurovereenkomsten. Voor huurovereenkomsten geldt namelijk een aanvullende wettelijke regeling.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen