25 mei 2014

5 praktische tips voor Algemene voorwaarden

Door GMW advocaten

Het opstellen van algemene voorwaarden is gespecialiseerd werk, wat het beste aan een jurist kan worden uitbesteed. Toch kiezen veel ondernemers ervoor om - veelal uit het oogpunt van kostenbesparing - zelf algemene voorwaarden op te stellen.

Ik merk de laatste tijd in mijn praktijk dat dit nog wel eens fout gaat. Er ontstaan conflicten met klanten over onduidelijke bepalingen, er worden verbodsbepalingen – welke in strijd zijn met de wet – gehanteerd, etc. In deze weblog geef ik 5 praktische tips, waarmee u enkele veelvoorkomende fouten bij het opstellen van algemene voorwaarden kunt voorkomen.

Tip 1: Hanteer duidelijke definities

Het lijkt een open deur, maar de meeste discussie over algemene voorwaarden ontstaat doordat niet duidelijk is wat er met een bepaalde term wordt bedoeld. Wat is het ‘product’, wie is de ‘gebruiker’, wat betekent ‘SLA’? Neem in het eerste artikel van de algemene voorwaarden dan ook altijd de definities op van de termen die in de algemene voorwaarden worden gebruikt. Som deze definities in alfabetische volgorde op en schrijf de gedefinieerde termen met een hoofdletter.

Tip 2: Vermeld geen prijzen of tarieven

Vaak zie ik dat prijzen en/of tarieven in algemene voorwaarden worden opgenomen. Prijzen en tarieven zijn echter kernafspraken die niet in de algemene voorwaarden thuishoren. De prijzen of tarieven moeten in de (basis)overeenkomst worden opgenomen of moeten, indien de overeenkomst online tot stand komt, duidelijk op de website staan vermeld. Wel kunt u in de algemene voorwaarden opnemen dat prijzen en tarieven gewijzigd kunnen worden, mits e.e.a. niet in strijd is met de wet (zie de zwarte lijst van artikel 6:236 BW).

Tip 3: Controleer de zwarte en grijze lijst

De meeste ondernemers zijn inmiddels wel bekend met de grijze en zwarte lijst uit het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:236 en 6:237 BW). In de zwarte en grijze lijst staan de verbodsbepalingen die gelden voor algemene voorwaarden. De bepalingen die in artikel 6:236 BW staan genoemd worden als onredelijk bezwarend aangemerkt en de bepalingen in artikel 6:237 BW worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Deze bepalingen mogen dus niet in de algemene voorwaarden worden opgenomen. Toch heb ik moeten constateren dat in algemene voorwaarden vaak nog bepalingen uit de grijze en zwarte lijst worden gehanteerd. Zo wordt bijvoorbeeld een te korte verjaringstermijn van zes maanden voor consumenten vastgelegd, in plaats van de minimale termijn van twaalf maanden. Dergelijke voorwaarden zijn(ver)nietig(baar) en bieden de gebruiker derhalve geen bescherming.

Tip 4: Let op Richtlijn Consumentenrechten

Houdt u zich bezig met online verkoop aan consumenten? Dan moet u vanaf 13 juni 2014 voldoen aan de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten. De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten zijn de verruiming van de informatieverplichtingen en de verlenging van de bedenktermijn (herroepingsrecht) naar 14 kalenderdagen na levering van het product.

Tip 5: Controleer uw verzekering

Het gebeurt nog wel eens dat ondernemers uitgebreide aansprakelijkheidsbepalingen in hun algemene voorwaarden opnemen, maar vergeten te controleren of hun verzekering daar wel op aansluit. Controleer dan ook goed of u tot het bedrag van de vastgelegde aansprakelijkheidsbeperking dekking heeft, maar ook of uw verzekering dekking blijft verlenen indien u bij een bepaalde transactie besluit af te zien van het gebruik van uw algemene voorwaarden.

Tot slot

Hoewel ik iedere ondernemer adviseer zijn of haar algemene voorwaarden door een jurist te laten opstellen, kunt u – indien u de voorwaarden toch graag zelf wenst op te stellen – het beste zoveel mogelijk aansluiten bij standaarddocumenten van de SER en/of de Kamer van Koophandel (zie www.ser.nl en www.kvk.nl). Indien u uw concept algemene voorwaarden – of andere conceptovereenkomsten – juridisch wilt laten toetsen kunt u vanzelfsprekend te allen tijde contact met mij opnemen.

GMW-advocaten

GMW advocaten

Advocaat

Onze advocaten hebben ieder hun eigen specialistische expertise en ervaring. Wat zij met elkaar delen, is hun gedrevenheid en service gerichte aanpak. Met als doel: de beste oplossing voor onze cliënten bereiken.

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

16 mei 2025

WHOA updates

Met de Wet Homologatie Onderhands Akkoord kunnen ondernemingen die in de kern levensvatbaar zijn hun (te) hoge schuldenlast saneren in een akkoord met hun schuldeisers dat door de rechtbank wordt goedgekeurd, en zo een faillissement voorkomen. U leest hier de laatste WHOA updates.

Lees meer

Lees meer over

8 mei 2025

Wat te doen als schuldeiser bij een faillissement?

Wat u als schuldeiser kunt doen bij een faillissement: van uw rechten en mogelijkheden tot de rol van de curator en rechter-commissaris, en de manieren waarop een faillissement kan eindigen.

Lees meer

Lees meer over

1 april 2025

Opzegging financiering door de bank: weer gaat het om redelijkheid en billijkheid

Recent heeft de Rechtbank Limburg een vonnis gewezen over beëindiging met onmiddellijke ingang van een kredietovereenkomst.

Lees meer

Lees meer over

25 maart 2025

Regresvorderingen in de WHOA

De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) biedt ondernemingen in financiële moeilijkheden de mogelijkheid om buiten faillissement tot een akkoord met schuldeisers te komen.

Lees meer

Lees meer over

13 maart 2025

De moeilijkste periode voor bestuurders

Het is een situatie waar geen enkele bestuurder vanzelfsprekend graag aan denkt: het besef dat zijn onderneming het misschien niet gaat redden. Hoewel dit een emotionele zware tijd kan zijn, moet u als bestuurder ook rekening houden met nieuwe verplichtingen.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen