12 mei 2020
Wat moet u als werkgever in ‘het nieuwe normaal' overwegen om, na een lange periode van thuiswerken, de terugkeer naar het werk tot een succes te maken?
Als werkgever staat u voor een bijzondere uitdaging; u moet de noodzaak van een succesvolle doorstart afwegen tegen de verplichtingen jegens uw werknemers.
In deze blog bespreek ik 5 essentiële punten waar u in uw voorbereiding rekening mee kunt houden.
Denk aan het wijzigen van de werktijdenregeling in overleg met de ondernemingsraad, alsmede het wijzigen van de regels omtrent thuiswerken.
Elke werkgever is verplicht een eigen protocol op te stellen om te voldoen aan de 1,5-meterregel. Dit protocol moet worden opgenomen in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De RI&E dient aanvullende informatie te bevatten over de risico’s die de coronacrisis met zich meebrengt en de maatregelen die de werkgever neemt om daarmee om te gaan. Van de werkgever is de preventiemedewerker verantwoordelijk voor het opstellen van de RI&E; dit dient te gebeuren in samenwerking met de Ondernemingsraad (die instemmingsrecht heeft) en de Arbodiensten voor wat betreft de wijziging van de arbeidsomstandigheden.
Heeft een vraag of wilt u advies op maat over de specifieke situatie van uw bedrijf, neemt u dan gerust contact met ons op.
8 juli 2024
In personeelshandboeken kom ik regelmatig tegen dat een derde waarschuwing, automatisch leidt tot ontslag op staande voet. In terminologie van honkbal heet dit wel een three strikes you’re out beleid. Een werkgever uit Eindhoven noemde dit een oei-foei-doei-beleid.
Lees meer1 juli 2024
De werkgever kan de rechter verzoeken om de arbeidsovereenkomst te ontbinden op grond van een verstoorde arbeidsverhouding.
Lees meer26 juni 2024
Bijna één derde van de ondernemingen met meer dan 50 werknemers heeft geen ondernemingsraad (OR).
Lees meer