3 augustus 2020

Klaar voor de nieuwe start ..? Af! (of niet)

Door Stephanie de Wit

Tot 1 oktober 2020 geldt een versoepeld uitstelbeleid van de Belastingdienst voor o.a. de omzetbelasting en vennootschapsbelasting.

Banken verlenen aan commerciële klanten met een lopend zakelijk krediet in de periode van april tot en met september 2020 uitstel van rente en aflossingen. Regelingen die ertoe leiden dat de cashflow van vele ondernemingen, ondanks financiële klappen van de corona-crisis, toch nog enigszins op pijl werden gehouden.

Tot nu toe hebben de uitstelregelingen (i.c.m. nog vele andere noodmaatregelen van de onderheid) ertoe geleid dat vele ondernemingen toch nog het hoofd boven water hebben kunnen houden. De vraag is echter, wat er gaat gebeuren als uitstelregelingen tot een einde komen en de bedrijven de uitgestelde betalingen alsnog moeten gaan verrichten. Is er dan wel voldoende vet op de botten om bovenop de reguliere betalingsverplichtingen aan Belastingdienst en banken, ook nog de uitgestelde betalingen te doen?

Afgelopen week waren de berichten al in het nieuws dat crisismanagers en interim-bestuurders een druk jaar verwachten door bedrijven die in moeilijkheden komen vanwege het aflopen van steunmaatregelen en betaalpauzes van banken.

Vele ondernemers zullen de balans opmaken en onderzoeken hoe straks verder te gaan. De een zal langzaam uit de crisis opkrabbelen en met een zuinig beleid uiteindelijk de betalingsverplichtingen net kunnen nakomen, de ander zal de eindjes aan elkaar moeten knopen en moeilijke keuzes moeten maken.

De keuzes waarvoor een ondernemer staat met een bedrijf in financiële moeilijkheden zijn legio en niet eenvoudig. Vragen die opkomen zijn: Zijn er mogelijkheden om nog verder te snijden in de kosten? Kunnen contracten worden aangepast? Moet de vennootschap reorganiseren? Mag de pandhouder zomaar goederen in vuistpand nemen, of tot executieverkoop overgaan? De aandeelhouder eist zijn leningen op, wat nu? De vennootschap kan (nu) niet aan alle betalingsverplichtingen voldoen: kan er een akkoord worden aangeboden? Mogen managementfees worden uitbetaald? Mag er ondertussen wel worden geïnvesteerd? Etc. etc.

GMW advocaten is gespecialiseerd in de juridische aspecten rondom bedrijven die in financiële moeilijkheden (dreigen) te verkeren.

We adviseren en staan u graag bij op het gebied van
herstructurering / reorganisatie;
– reddingspogingen, zoals een noodkrediet onder de voorwaarde van (aanvullende) zekerheden;
– de uitwinning van zekerheidsrechten zoals pand- en hypotheek, borgstellingen, verrekeningen, eigendomsvoorbehoud en recht van retentie,
– transacties die niet tot de gebruikelijk bedrijfsvoering behoren;
bestuurdersaansprakelijkheid
– vennootschappelijke aspecten: decharge, besluitvorming, tegenstrijdig belang etc.

Neem gerust contact met mij op. Ik sta u graag bij.

Stephanie de Wit

Stephanie de Wit

Advocaat/partner

‘Ervoor zorgen dat cliënten verder komen‘

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

11 februari 2025

Kunt u voor €0,01 een procedure starten?

Op 26 november 2024 heeft de Rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in de zaak met een belang van €0,01. In deze zaak werd toch geoordeeld dat er sprake is van onvoldoende belang. Deze uitspraak benadrukt het belang dat een eiser moet hebben bij het starten van een juridische procedure.

Lees meer

Lees meer over

26 november 2024

Hoe weet je of een onderneming failliet is

Als u zaken gaat doen met een (nieuwe) partij is het altijd goed om te controleren of zo’n onderneming solvabel is of zelfs failliet. Maar hoe kunt u nu precies vaststellen of een onderneming failliet is of dat er een faillissementsaanvraag is gedaan?

Lees meer

Lees meer over

21 november 2024

Zekerheidsrechten in faillissement: het recht van reclame

Het komt vaak voor dat een leverancier zaken levert aan een afnemer, zonder dat de leverancier daarbij verlangt dat er ook direct wordt betaald.

Lees meer

Lees meer over

19 november 2024

Zekerheidsrechten in faillissement: het eigendomsvoorbehoud

Het komt vaak voor dat een leverancier zaken levert aan een afnemer, zonder dat de leverancier daarbij verlangt dat er ook direct wordt betaald.

Lees meer

Lees meer over

9 oktober 2024

WHOA ook te gebruiken door eenmanszaak en VOF

Sinds de invoering ervan, heeft de WHOA zich als succesvolle methode bewezen om bedrijven in financiële problemen te saneren, en zo onnodige faillissementen te voorkomen.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen