23 september 2024

Loonstop of loonopschorting?

Door Anja Blijham

Welke afslag moet u als werkgever nemen? Een zieke werknemer heeft 104 weken recht op loondoorbetaling. De werknemer moet tijdens zijn ziekte wel voldoen aan zijn re-integratieverplichtingen en meewerken aan een spoedig herstel.

Werkt de werknemer onvoldoende mee? Dan heeft de werkgever twee maatregelen die hij kan nemen: het opschorten of het stopzetten van het loon. Wat is het verschil tussen deze twee opties en wanneer kiest de werkgever voor welk instrument?

Loonopschorting

Een werkgever kan het loon opschorten, op het moment dat de werknemer weigert mee te werken aan de controlevoorschriften. Dit zijn de regels die erop toezien dat de werkgever het recht op loon van de werknemer tijdens ziekte kan vaststellen. Om dit recht vast te stellen, heeft de werkgever informatie nodig over de arbeidsongeschiktheid. De werknemer moet in dat kader onder meer de volgende voorschriften opvolgen:

  • op het spreekuur van de bedrijfsarts verschijnen;
  • bereikbaar zijn op de voorgeschreven tijden.

Een werkgever mag alleen het loon opschorten, indien de werkgever niet kan controleren of de werknemer daadwerkelijk arbeidsongeschikt is. Bij het opschorten van het loon stelt de werkgever betaling van het loon aan de werknemer uit. Werkt de werknemer vervolgens toch mee aan zijn re-integratieverplichtingen? Dan moet de werkgever het loon met terugwerkende kracht alsnog uitbetalen. De loonopschorting is dus een soort drukmiddel: de werkgever dwingt hiermee af dat de werknemer alsnog aan zijn of haar re-integratieverplichtingen voldoet.

Loonstop

In bepaalde gevallen kan de werkgever het loon stopzetten, in plaats van opschorten. Als het loon wordt stopgezet, dan verliest de werknemer recht op dit loon. Dit loon wordt dus niet achteraf alsnog uitbetaald, als de werknemer toch zijn verplichtingen nakomt. Hiermee is de loonstop een echte sanctie.

De wet schrijft duidelijk voor in welke gevallen de werkgever het loon van de werknemer mag stopzetten. Dit zijn de volgende gevallen:

  • als een werknemer zijn ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt;
  • als een werknemer bij zijn aanstellingskeuring een gebrek heeft verzwegen of valse informatie heeft verstrekt;
  • als een werknemer opzettelijk zijn herstel belemmert of vertraagt;
  • als een werknemer weigert passende arbeid te verrichten of niet meewerkt aan voorschriften of maatregelen voor passend werk;
  • als een werknemer niet meewerkt aan het opstellen, evalueren en aanpassen van een re-integratieplan;
  • als een werknemer te laat of helemaal geen WIA-aanvraag indient.

In deze gevallen heeft de werknemer geen recht op loon en mag het loon worden stopgezet. Als de werknemer na de stopzetting weer meewerkt aan de re-integratie en de voorschriften opvolgt, dan wordt het loon vanaf dat moment weer betaald. Bij een rechtmatige stopzetting van het loon heeft de werknemer dus geen recht op loon voor de periode waarin één van bovengenoemde gevallen zich voordoet.

Wel waarschuwen!

Voordat een werkgever overgaat tot het stopzetten of opschorten van het loon, moet de werknemer eerst een schriftelijke waarschuwing ontvangen. Deze waarschuwing moet duidelijk aangeven wat er van de werknemer wordt verwacht, wanneer hieraan voldaan moet worden, en welke sanctie er volgt als de werknemer de instructie niet opvolgt. Wijzigt de situatie na de waarschuwing niet, dan kan de werkgever het loon stopzetten of opschorten.

Conclusie

Een werkgever kan in bepaalde gevallen het loon van een werknemer opschorten of stopzetten. Het maken van de juiste keuze blijkt vaak lastig te zijn. Wordt voor het verkeerde instrument gekozen, dan behoudt de werknemer zijn recht op loon. Discussies rondom het correct doorvoeren van een loonstop of loonopschorting komen in de praktijk dan ook vaak voor. Wilt u weten of u een loonstop of loonopschorting mag doorvoeren of heeft u andere vragen hierover? Neem dan contact op met GMW advocaten. Wij helpen u hier graag bij.

Meer informatie

Heeft u vragen over loonopschorting of een loonstop? Neem gerust contact met ons op voor advies.

Anja Blijham

Anja Blijham

Advocaat

‘Samen een optimaal resultaat bereiken’

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

22 april 2025

Zorgplicht bij pensioencompensatie

De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is in volle gang. De sociale partners betrokken bij de pensioenfondsen hebben de transitieplannen grotendeels klaar. Daarin ook altijd een paragraaf over compensatie voor huidige deelnemers, werknemers, die onevenredig nadeel ondervinden van de wijziging van het pensioenstelsel.

Lees meer

Lees meer over

17 april 2025

Geeft Validsign-krabbel akkoord?

Arbeidsovereenkomsten kunnen op ver­schillende manieren tot een einde komen. Zo loopt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, vaak ook wel een ‘tijdelijk contract’ genoemd, af op de afgesproken datum.

Lees meer

Lees meer over

15 april 2025

Zorgvuldig feitenonderzoek doen

In veel gevallen haalt een gegeven ontslag op staande voet de hoge lat van een dringende reden niet. Dit was ook het geval in een recente zaak die bij de rechter kwam.

Lees meer

Lees meer over

10 april 2025

Bedrijfssluiting: wat te doen met de werknemers?

De onderneming stopt er mee. Bijvoorbeeld door slechte financiële resultaten of door langdurige ziekte of overlijden van de enige eigenaar. Maar de bedrijfsactiviteiten staken en fysiek de deur op slot doen, betekent niet dat de arbeidsovereenkomsten van de werknemers automatisch eindigen. Hoe werkt dat?

Lees meer

Lees meer over

8 april 2025

Doktertje spelen in de arbeidsrelatie: het werkgeversperspectief

Werkgevers ervaren ziekmeldingen en verzuim als een grote last. Niet ten onrechte. Zieke werknemers op hun beurt zijn liever ook aan het werk dan arbeidsongeschikt thuis zitten.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen