30 maart 2021

Thuiswerken: waarvoor is de werkgever verantwoordelijk en aansprakelijk?

Door Koen Vermeulen

De Wet werken waar je wilt, dat een recht op thuiswerken zou vastleggen, komt er voorlopig niet. Maar thuiswerken is een blijvertje, óók na de coronacrisis. Wat brengt dat voor Arbo-verplichtingen en risico’s voor aansprakelijkheid met zich voor de werkgever?

Thuiswerkplek ergonomisch inrichten

De zorgplicht van de werkgever voor de thuiswerkplek is beperkter dan de arboverplichtingen die binnen een kantoor- of fabrieksruimte gelden. De werkgever moet er wél voor zorgen dat de werknemer een ergonomisch ingerichte werkplek heeft. Dat betekent zorgen voor een goed en groot genoeg bureau, een verstelbare bureaustoel, een goed afgesteld beeldscherm en bijbehorende hulpmiddelen. “Zorgen voor” betekent niet dat de werkgever alles (nieuw) moet aanschaffen voor de werknemer, als de werknemer al een ergonomisch goed ingerichte werkplek heeft. Het gaat er om dat de werkgever moet vaststellen of en dat de werknemer thuis een goede werkplek heeft.

Controle thuis

Die zorgplicht betekent dat de werkgever van de werknemer mag vragen om aan de hand van foto’s of filmpjes een beeld te geven van zijn of haar thuiswerkplek. Een alternatief is dat namens de werkgever een medewerker van de Arbodienst thuis bij de werknemer komt controleren of de werkplek ergonomisch verantwoord en daarmee arboproof is ingericht. Blijkt uit controle dat de werkplek niet ergonomisch verantwoord is ingericht, terwijl van de werknemer wel wordt verwacht dat hij thuis werkt, dan is de werkgever verplicht om de werknemer de juiste middelen (stoel, bureau) te geven. Als een werknemer slechts af en toe thuiswerkt, geldt de verplichting om te zorgen voor een ergonomisch ingerichte thuiswerkplek echter niet.

Kosten

De hoofdregel van de Arbowet is dat de kosten voor de inrichting van de werkplek voor rekening van de werkgever komen. Voor de werkplek op kantoor brengt de werkgever ook geen kosten bij de werknemer in rekening. In een thuiswerkregeling of thuiswerkovereenkomst kunnen echter afspraken over vergoeding van kosten voor inrichting van de werkplek worden gemaakt.

Burn out voorkomen

Net als bij werken op kantoor of in de fabriek, heeft de werkgever bij thuiswerken nóg een zorgplicht: beleid voeren dat voorkomt dat de werkdruk te hoog wordt en de werknemer een burn-out krijgt (het beperken van zogeheten psychosociale arbeidsbelasting). Immers stress en burn-out kunnen leiden tot ziekte met alle kosten van dien – loondoorbetaling tijdens ziekte en eventueel zelfs werkgeversaansprakelijkheid voor verdere schade. Zorg als werkgever bijvoorbeeld voor regelmatig (team)overleg over werkdruk, geef voorlichting over het – vooral bij thuiswerken – bewaken van de balans tussen werk en privé. Het zijn open deuren, maar ter voorkoming van eventuele aansprakelijkheid voor burn out van thuiswerkers is het belangrijk dat de werkgever kan aantonen te hebben gezorgd voor informatie en voorlichting ter voorkoming van te hoge werkdruk.

Thuiswerkregeling en thuiswerkovereenkomst

Nu thuiswerken nog enige tijd de norm zal zijn én na de coronacrisis vaker zal voorkomen, is het verstandig thuiswerkbeleid te formaliseren. Dat kan door in een thuiswerkregeling voorwaarden rond thuiswerken vast te leggen: ten aanzien van de risico’s en aansprakelijkheid, de wederzijdse arboverplichtingen, privacy-aspecten, kostenvergoedingen. Hierbij zal veelal de ondernemingsraad moeten worden betrokken. En het is van belang om thuiswerken op te nemen in de verplichte risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). Om aansprakelijkheid voor thuiswerk zo veel mogelijk te voorkomen, adviseren wij nú aan de slag te gaan met thuiswerkbeleid.

Heeft u een vraag, neem gerust contact met mij op.

Koen Vermeulen

Advocaat/associate partner

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

25 november 2025

Vervanger gevonden, werk verloren

Wanneer een werknemer langdurig ziek is, zal de werkgever wellicht moeten nadenken over een vervanger om de werkzaamheden voort te kunnen zetten. Het probleem dat zich hierbij kan voordoen, is dat de zieke werknemer, zodra hij (al dan niet gedeeltelijk) hersteld is, niet meer wordt toegelaten tot zijn eigen werk. Dit is in strijd met de wet.

Lees meer

Lees meer over

4 november 2025

Nieuwe wet overgang van onderneming bij faillissement (WOVOF): gevolgen voor werknemers en doorstarters

Een jaar geleden verscheen op onze website een blog over bescherming van personeel bij doorstart uit faillissement. Toen en ook nu een actueel thema, want de Wet Overgang Van Onderneming in Faillissement (WOVOF) komt eraan.

Lees meer

Lees meer over

27 oktober 2025

Komt uw functie bij Heineken mogelijk te vervallen? Wij bieden juridisch advies

Heineken heeft een grootschalige reorganisatie aangekondigd, waarbij veel functies komen te vervallen. Werknemers van wie de functie verdwijnt, krijgen een vaststellingsovereenkomst aangeboden waarop een sociaal plan van toepassing is. Valt u hieronder? Lees dan verder.

Lees meer

Lees meer over

21 augustus 2025

De reikwijdte van de herplaatsingsverplichting

Zegt uw werkgever dat u bent ontslagen vanwege organisatorische veranderingen? Vervalt uw functie daardoor? Vaak bieden werkgevers in zo'n geval een vaststellingsovereenkomst aan om het dienstverband netjes af te ronden. Voordat uw werkgever u echter op deze grond kan ontslaan, moet er onderzocht worden of u herplaatst kan worden binnen de organisatie. Hoe ver reikt deze verplichting?

Lees meer

Lees meer over

19 augustus 2025

Mag ik op vakantie tijdens ziekte?

Regelmatig krijgen wij de vraag of zieke werknemers wel op vakantie kunnen gaan. In dit artikel geven we antwoord op deze vraag en leggen we de geldende regels uit.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen