30 april 2021

Vijf valkuilen bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst (deel 1)

Door Seliz Demirci

In deze reeks bespreek ik vijf valkuilen bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst.

In deze blog komt de proeftijd en de opzegtermijn aan de orde. In het tweede deel bespreek ik het tussentijds opzegbeding, de informatieplicht, en het concurrentieverbod.

 

– 1 Proeftijd

De grootste valkuil: de proeftijd. Als u een nieuwe werknemer aanneemt, wilt u misschien eerst kijken wat voor vlees u in de kuip heeft. Een proeftijd is daarvoor bedoeld. Doorgaans vermeldt de arbeidsovereenkomst dan ook een proeftijd. Hoe langer de proeftijd hoe beter, denk u dan misschien. Niets is minder waar. De regels voor een proeftijd zijn streng.

  • In een arbeidsovereenkomst voor maximaal 6 maanden mag geen proeftijd staan.
  • In een arbeidsovereenkomst langer dan 6 maanden mag een proeftijd van één maand staan;
  • In een arbeidsovereenkomst voor twee jaar of langer mag een proeftijd van twee maanden staan.

Het gebeurt vaak dat een langere proeftijd wordt opgenomen. Ik raad dit af. Een te lange proeftijd is niet geldig. De rechter verandert deze niet in een geldige proeftijd. Ook niet wanneer de opzegging binnen een geldige proeftijdperiode zou vallen. De gehele proeftijdafspraak is dan ongeldig. Gevolg: een vervelende procedure en de werknemer blijft in dienst. Kijk uw proeftijdbepaling daarom goed na.

 

– 2 Opzegtermijn

Valkuil 2 is de opzegtermijn. De opzegtermijn voor uw werknemer is één maand. De opzegtermijn is afhankelijk van de uiteindelijke duur van de arbeidsovereenkomst. U begint met één maand en elke vijf jaar komt er één maand bij.

Afwijken mag. Als u dit volgens de regels doet. Uw werknemer mag geen langere opzegtermijn hebben dan zes maanden. Uw opzegtermijn is minimaal het dubbele.

Soms vermeldt een arbeidsovereenkomst: “Werknemer heeft een opzegtermijn van twee maanden”. Dat klinkt aantrekkelijk. Werknemer moet na opzegging nog twee maanden blijven werken, en u heeft meer tijd om naar vervanging te zoeken. Maar deze afwijking is niet geldig. Werknemer mag dan kiezen. Hij of zij gaat zelf weg met één maand opzegtermijn, óf kiest ervoor om u als werkgever aan vier maanden opzegtermijn te houden. Dat valt dan behoorlijk tegen. Denk daarom goed na over welke opzegtermijn u wilt afspreken, en hoe u dit opschrijft.

Heeft u een vraag over het opstellen van een arbeidsovereenkomst? Neem gerust contact met mij op. 

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

14 september 2026

Racistische afbeeldingen in de groepsapp: ontslag op staande voet te zwaar

Rechtvaardigen racistische berichten in een privé-appgroep met collega's een ontslag op staande voet? Het Gerechtshof Den Haag vond van niet en uitte kritiek op de werkgever vanwege het gevolgde proces.

Lees meer

Lees meer over

7 september 2026

Ontslag door liegen over thuiswerken

Het onjuist registreren van een werklocatie kan een dringende reden opleveren voor ontslag op staande voet. Dat heeft de rechtbank Rotterdam niet lang geleden in een uitspraak bevestigd. De zaak in kwestie draaide om een werknemer van onlinebank Bunq. Tijdens een periode van drie maanden gaf hij 21 keer aan op kantoor in Rotterdam te werken, terwijl uit andere gegevens bleek dat hij daar niet aanwezig was.

Lees meer

Lees meer over

14 juli 2026

Versterking positie Europese ondernemingsraad

Veel multinationals met meerdere vestigingen in Europese landen hebben een Europese Ondernemingsraad (EOR). Op grond van de Europese richtlijn en de Nederlandse Wet op de Europese Ondernemingsraden hebben werknemers van zo’n multinationale onderneming medezeggenschapsrechten bij grensoverschrijdende besluiten van de onderneming, zoals bij verplaatsing van productie, herstructurering en reorganisaties.  Die Europese richtlijn is onlangs gewijzigd.

Lees meer

Lees meer over

26 mei 2026

Pensioencompensatie: een hot topic

Precies een jaar geleden schreef ik een blog over de gevolgen van ontslag voor het al dan niet krijgen van pensioencompensatie vanuit de pensioenuitvoerder.

Lees meer

Lees meer over

21 april 2026

Ontslag van werknemer bij langdurige arbeidsongeschiktheid

Als werkgever kunt u het dienstverband met een zieke werknemer beëindigen na 104 weken ziekte. Dit kan via een vaststellingsovereenkomst of met een ontslagvergunning van het UWV. Maar wanneer kunt u precies zo'n ontslagvergunning aanvragen?

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen