9 oktober 2024
WHOA ook te gebruiken door eenmanszaak en VOF
Sinds de invoering ervan, heeft de WHOA zich als succesvolle methode bewezen om bedrijven in financiële problemen te saneren, en zo onnodige faillissementen te voorkomen.
Lees meer
18 augustus 2020
Als gevolg van het coronavirus zullen veel bedrijven in financiële moeilijkheden raken.
Ondernemers met betalingsproblemen doen er goed aan om dit in een vroeg stadium te signaleren en daar actie op te ondernemen. Een crediteurenakkoord kan het verschil maken. In deze blog leest u alles wat u moet weten over het crediteurenakkoord.
Een crediteurenakkoord is een overeenkomst die een schuldenaar sluit met al zijn schuldeisers. Met dit akkoord wordt een deel of percentage van elke schuld betaald, maar krijgt de schuldenaar finale kwijting voor het restant.
In een crediteurenakkoord biedt de onderneming zijn crediteuren aan om een percentage van de vordering te voldoen, tegen finale kwijting. Na accordering tussen partijen en betaling van dit percentage wordt de rest van de schuld kwijtgescholden. Iedereen krijgt in principe hetzelfde percentage, met het verschil dat de Belastingdienst en andere preferente crediteuren het dubbele percentage krijgen. De schuldenaar kan schuldenvrij verder, terwijl de schuldeisers direct een betaling ontvangen.
Als één of meer crediteuren niet mee willen in het akkoord, gaat het akkoord niet door. Het staat de crediteur vrij om het akkoord te weigeren. Alleen indien geoordeeld moet worden dat de crediteuren bij de uitoefening van deze bevoegdheid misbruik maakt en de crediteur naar redelijkheid het akkoord niet had kunnen weigeren kan de rechter anders beslissen. De rechtspraak is echter terughoudend met het toewijzen van een dwangakkoord. Met het wetsvoorstel Wet continuïteit onderneming II ligt een wetsvoorstel voor dat een wettelijke basis wil bieden voor een dergelijk dwangakkoord, waarbij unanimiteit niet meer vereist is.
Een crediteurenakkoord kan uitkomst bieden indien een bedrijf gebukt gaat onder oude of uitzonderlijke schulden. Een succesvolle sanering stelt een bedrijf in staat om verder te ondernemen en weer rendabel te worden. Niet alleen het bedrijf is daarmee gebaat, ook leveranciers en/of klanten kunnen daar voordeel van hebben. In een faillissement krijgen zij vaak minder, omdat eerst de curator wordt betaald, voorts geeft een akkoord voor een leverancier ook toekomstperspectieven.
Heeft uw onderneming het moeilijk? Er zijn, al dan niet samen met een akkoord, ook arbeidsrechtelijke opties. Door de situatie van twee kanten te bekijken komt u vaak tot de beste oplossing en kunnen wij voor u een unieke oplossing op maat creëren. Een arbeidsrechtelijk expert en een expert op het gebied van ondernemingsrecht kunnen u hierbij helpen. Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op.