15 mei 2025
Ontslag wegens reorganisatie in Nederland
Bent u werkzaam in Nederland en krijgt u te maken met ontslag als gevolg van een reorganisatie? Dit artikel biedt enkele praktische richtlijnen voor deze situatie.
Lees meer
12 mei 2020
Wat moet u als werkgever in ‘het nieuwe normaal' overwegen om, na een lange periode van thuiswerken, de terugkeer naar het werk tot een succes te maken?
Als werkgever staat u voor een bijzondere uitdaging; u moet de noodzaak van een succesvolle doorstart afwegen tegen de verplichtingen jegens uw werknemers.
In deze blog bespreek ik 5 essentiële punten waar u in uw voorbereiding rekening mee kunt houden.
Denk aan het wijzigen van de werktijdenregeling in overleg met de ondernemingsraad, alsmede het wijzigen van de regels omtrent thuiswerken.
Elke werkgever is verplicht een eigen protocol op te stellen om te voldoen aan de 1,5-meterregel. Dit protocol moet worden opgenomen in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De RI&E dient aanvullende informatie te bevatten over de risico’s die de coronacrisis met zich meebrengt en de maatregelen die de werkgever neemt om daarmee om te gaan. Van de werkgever is de preventiemedewerker verantwoordelijk voor het opstellen van de RI&E; dit dient te gebeuren in samenwerking met de Ondernemingsraad (die instemmingsrecht heeft) en de Arbodiensten voor wat betreft de wijziging van de arbeidsomstandigheden.
Heeft een vraag of wilt u advies op maat over de specifieke situatie van uw bedrijf, neemt u dan gerust contact met ons op.