13 oktober 2017

“Ik pak mijn zooitje, je bekijkt het maar!”

Door Amber Willemsen

Een discussie tussen collega’s. Een conflict over een bepaalde aanpak tussen werknemer en leidinggevende.

Een uit de hand gelopen roddel bij het koffiezetapparaat. Ook op de werkvloer kunnen gemoederen soms hoog oplopen. Zo hoog zelfs dat de werknemer hierin aanleiding kan zien ontslag te nemen.

Wel of geen ontslag?

Voor de werkgever is in een dergelijke situatie echter voorzichtigheid geboden. Al in 1986 bepaalde de Hoge Raad (NJ 1987, 267) dat – vanwege de ernstige gevolgen van ontslagname door de werknemer – op de werkgever een verplichting rust om te onderzoeken of de werknemer in een dergelijke situatie wel écht meende wat hij zei en dus of hij wel écht ontslag wilde nemen. Als de opzegging van de werknemer is gedaan onder invloed van hevige emoties, dan mag de werkgever de werknemer niet aan die opzegging houden.

Ontslag onder emotionele omstandigheden

Deze rechtsregel, van meer dan 30 jaar oud, werd onlangs maar weer eens bevestigd door een uitspraak van de kantonrechter Amsterdam. De betrokken werkneemster had in dit geval al eerder eigenhandig ontslag genomen, echter tegen een einddatum van enkele maanden in de toekomst. Gedurende de tussenliggende periode beschuldigde de werkgever de werknemer er (kort gezegd) van vertrouwelijke klantgegevens te hebben opgeslagen in haar eigen iCloud. Over de exacte feitelijke omstandigheden verschillen partijen van mening, maar duidelijk is wel dat er een aantal vermoedelijk “indringende” gesprekken met de werknemer zijn gevoerd waarin deze beschuldigingen zijn geuit. Tijdens één van deze besprekingen heeft de werknemer zich enige tijd huilend teruggetrokken op het toilet, waarna zij een handgeschreven briefje heeft opgesteld waarin feitelijk per direct ontslag wordt genomen.De kantonrechter oordeelde dat dit briefje “(..) – gezien de omstandigheden waarin het is geschreven – niet als een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring (kan) worden aangemerkt.” De werkgever mocht de werknemer in deze omstandigheden dan ook niet aan de opzegging houden.

Werkgevers doen er dus goed aan om – indien bijvoorbeeld emotionele omstandigheden daartoe aanleiding geven – zorgvuldig na te gaan of de werknemer ook daadwerkelijk heeft bedoeld ontslag te nemen en of hij zich de gevolgen daarvan ook daadwerkelijk heeft gerealiseerd.

Heeft u specifieke vragen over dit onderwerp óf andere arbeidsrecht vragen? Dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U kunt mij bereiken via de gegevens aan de rechterzijde van deze pagina.

Amber Willemsen

Amber Willemsen

Advocaat

‘Gedreven door rechtvaardigheid’

Gerelateerde blogs

Vorige slide
Volgende slide

22 april 2025

Zorgplicht bij pensioencompensatie

De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is in volle gang. De sociale partners betrokken bij de pensioenfondsen hebben de transitieplannen grotendeels klaar. Daarin ook altijd een paragraaf over compensatie voor huidige deelnemers, werknemers, die onevenredig nadeel ondervinden van de wijziging van het pensioenstelsel.

Lees meer

Lees meer over

17 april 2025

Geeft Validsign-krabbel akkoord?

Arbeidsovereenkomsten kunnen op ver­schillende manieren tot een einde komen. Zo loopt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, vaak ook wel een ‘tijdelijk contract’ genoemd, af op de afgesproken datum.

Lees meer

Lees meer over

15 april 2025

Zorgvuldig feitenonderzoek doen

In veel gevallen haalt een gegeven ontslag op staande voet de hoge lat van een dringende reden niet. Dit was ook het geval in een recente zaak die bij de rechter kwam.

Lees meer

Lees meer over

10 april 2025

Bedrijfssluiting: wat te doen met de werknemers?

De onderneming stopt er mee. Bijvoorbeeld door slechte financiële resultaten of door langdurige ziekte of overlijden van de enige eigenaar. Maar de bedrijfsactiviteiten staken en fysiek de deur op slot doen, betekent niet dat de arbeidsovereenkomsten van de werknemers automatisch eindigen. Hoe werkt dat?

Lees meer

Lees meer over

8 april 2025

Doktertje spelen in de arbeidsrelatie: het werkgeversperspectief

Werkgevers ervaren ziekmeldingen en verzuim als een grote last. Niet ten onrechte. Zieke werknemers op hun beurt zijn liever ook aan het werk dan arbeidsongeschikt thuis zitten.

Lees meer

Lees meer over
Alle artikelen