Anders dan voor woonruimte, is voor bedrijfsruimte geen definitie van servicekosten opgenomen in de wet.
Van belang is daarom wat in de huurovereenkomst is afgesproken over de servicekosten. Meestal gaat het om de levering van gas, water en licht, maar het kan onder andere ook zien op kosten van beveiliging, schoonmaak, liftonderhoud of tuinwerk. Het is gebruikelijk om af te spreken dat de huurder een voorschot betaalt op de servicekosten en de verhuurder aan het eind van een bepaalde periode een eindafrekening overlegt.
Vastleggen servicekosten bedrijfsruimte
Het is raadzaam in de huurovereenkomst expliciet vast te leggen op welke diensten de servicekosten zien, zodat discussie daarover voorkomen kan worden. In het ROZ-model voor de algemene voorwaarden bedrijfsruimte is opgenomen dat de verhuurder het recht heeft om gedurende de huurovereenkomst het servicepakket te wijzigen, maar ook dan blijft het raadzaam om die wijziging goed vast te leggen. Dit is van belang vanwege de daarmee samenhangende betalingsverplichting van de huurder. Mochten partijen een geschil hebben over welke kosten als servicekosten aan de huurder kunnen worden doorberekend, kunnen zij zich wenden tot de rechter.
Vaststellen voorschot servicekosten
Het is raadzaam om het door de huurder te betalen voorschot voor de servicekosten zo veel mogelijk gelijk te laten zijn aan de te verwachten daadwerkelijke servicekosten. Zo beperkt de verhuurder zijn financieel risico, en komt de huurder niet voor verrassingen te staan. In het ROZ-model voor de algemene voorwaarden bedrijfsruimte is de mogelijkheid opgenomen om het voorschot servicekosten jaarlijks aan te passen.
Vaststellen definitieve servicekosten
Jaarlijks dienen de servicekosten afgerekend te worden op basis van de daadwerkelijke kosten en onder verrekening van de door de huurder betaalde voorschotten. Hierbij kunnen de nodige vragen ontstaan. Mag de verhuurder administratiekosten berekenen voor het verwerken van de servicekosten? Hoe moet het aandeel in de servicekosten bepaald worden in een bedrijfsverzamelgebouw? Binnen welke termijn moet de verhuurder het overzicht van de servicekosten en het aandeel van de huurder verstrekken? Wat is het gevolg van leegstand voor de doorberekening van de servicekosten? GMW advocaten zoekt het graag voor u uit.
Heeft u een vraag over de servicekosten van een bedrijfsruimte? Of heeft u een andere juridische vraag? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.
Meer huurrecht-gerelateerde onderwerpen >